Ağız ve Diş Sağlığı

Ağız ve Diş Sağlığı Neden Önemlidir?

Ağız sağlığı, dişlerin, diş etlerinin ve gülümsememizi, konuşmamızı ve çiğnememizi sağlayan tüm ağız-yüz sisteminin sağlığını ifade eder. Ağız sağlığımızı etkileyen en yaygın hastalıklardan bazıları diş çürükleri, diş eti (periodontal) hastalığı, diş kaybı, diş travması ve ağız kanseridir. Bu hastalıkların dünya genelinde yaklaşık 3.5 milyar insanı etkilediği tahmin edilmektedir. Ağız sağlığı, genel sağlık, esenlik ve yaşam kalitesinin çok önemli bir göstergesidir.

Ağız hastalıkları sıklıkla diğer kronik hastalıklardan ayrı olarak düşünülür, ancak bunlar aslında birbiriyle ilişkilidir. Kötü ağız sağlığı, diyabet ve kalp hastalığı gibi diğer kronik hastalıklarla ilişkilidir. Ağız hastalıkları ayrıca tütün kullanımı ve şekerli yiyecek ve içeceklerin tüketilmesi ile de ilgilidir.

Ağız ve genel sağlık arasında kanıtlanmış bir ilişki vardır. Örneğin, diyabetin dişeti hastalığı gelişimi ve ilerlemesi ile bağlantılı olduğu bildirilmektedir. Ayrıca, yüksek şeker tüketimi ile diyabet, obezite ve diş çürükleri arasında nedensel bir bağlantı vardır.

Diş Çürükleri

Çürükler, dişlerde, özellikle diş eti ve diş birleşim hattı boyunca ve dişlerin çiğneme yüzeylerindeki girintilerde biriken plakta bulunan, bakterilerin ürettiği asitler tarafından diş minesinin bozulmasından kaynaklanır. Karbonhidrat içeriği yüksek yiyecekler yemek ve içmek, bu bakterilerin dişin dış kaplamasının (mine) veya kök yüzeyinin bozulmasına neden olabilecek asitleri üretmesine neden olur.

Diş çürüğü, düzenli konrtollerle önlenebilecek olsa bile, hayat boyu karşılaşılabilecek en yaygın kronik hastalıklardan biridir ve ağız sağlığının bozulmasında çok büyük paya sahiptir. Tedavi edilmeyen diş çürükleri şiddetli ağrılara, abselere ve diş kayplarına yol açabilir.

Dişeti Hastalıkları

Diş eti hastalığı esas olarak dişleri çevreleyen ve destekleyen diş etleri ve kemiğin enfeksiyonlarının ve iltihaplanmasının sonucudur. Bazı kronik durumlar; diyabet, zayıflamış bir bağışıklık sistemi, kötü ağız hijyeni ve genetik özellikler kişinin dişeti hastalığı riskini artırır. Tütün kullanımı da diş eti hastalıkları için önemli bir risk faktörüdür. bu hastalıkların erken formları tedavi edilmezse dişleri destekleyen kemik kaybedilebilir ve diş etleri enfekte olabilir. Kemik desteği az olan dişler sallanmaya başlayabilir ve sonunda çekilmesi gerekebilir.

İYİ AĞIZ VE DİŞ HİJYENİ, AĞIZ KOKUSUNU, DİŞ ÇÜRÜMESİNİ VE DİŞETİ HASTALIKLARINI ÖNLEMEYE YARDIMCI OLABİLİR, ÖZGÜVENİ YÜKSELTEBİLİR, İLERLEYEN YILLARA RAĞMEN DİŞLERİNİZİ KORUMAYA YARDIMCI OLABİLİR VE GENEL SAĞLIĞIZI POZİTİF ETKİLER.

Ağiz Sağlığımı Nasıl Geliştirebilirim?

• Dental plağı uzaklaştırmak için günde iki defa dişlerinizi fırçalayın,

• Diş aralarını temizlemek için günlük olarak diş ipi kullanın,

• Dilinizi de temizlemeyi unutmayın,

• Ez az yılda bir defa diş hekiminizi ziyaret edin,

• Tütün ürünlerini kullanmayın,

• Kahve tüketimini sınırlandırın,

• Şekerli gıdalar ıve yemekler arasında atıştırmayı azaltın,

• Şekerli içecekler yerine su için,

• Ağız yıkama sularını yda gargaraları kullanın.